Meal prepping, exit keukenstress

Wil je gezond eten, maar heb je geen idee hoe je dat moet aanpakken naast je drukke baan en de zorg voor een gezin? Eva van Zeeland van Miss Natural heeft de oplossing: meal prepping.

“Meal prepping is niets anders dan je maaltijden voorbereiden, zodat je weet wat, wanneer en hoeveel je eet. Met die voorbereiding kun je heel veel winst behalen. Geen gestress meer in de keuken na een drukke werkdag en je komt ook nog eens minder snel in de verleiding om ongezond te eten. Je denkt nu namelijk na over je voeding vóór je honger hebt”, begint ze enthousiast te vertellen.

“Een goede voorbereiding is de sleutel tot het succes van meal prepping”, legt Van Zeeland uit. “Het is handig om met recepten te werken, zodat je weet welke ingrediënten je in huis moet halen en wat je ermee kunt.

Tijd
Dat meal prepping veel tijd kost, is volgens haar het grootste misverstand. “Start eenvoudig met het koken van grotere porties waar je twee dagen van kunt eten. Zorg ook dat er een aantal ingrediënten bij zitten die je in een lunchsalade kunt verwerken, zoals pasta of gebakken groente. Of ga voor rijk gevulde soepen of stamppotjes; die kun je vooraf heel makkelijk maken en invriezen.”

’s Ochtends geen tijd voor het ontbijt? Volgens Miss Natural kun je smoothies en sapjes perfect de avond van tevoren maken. “Ja, ze zeggen weleens dat de vitamines vervliegen, maar die sapjes in de supermarkt staan echt veel langer dan een nachtje. Maak je daar dus geen zorgen over als je de avond van tevoren aan de slag gaat met de blender.” Een andere ontbijtoptie is de zogenoemde overnight oats. “Deze combinatie van havermout en melk zet je ’s avonds al klaar in de koelkast. ’s Ochtends kun je die dan versieren met fruit of zaden en pitten.”

TEKST: PATRICIA DE RYCK