Naar (buiten)lucht happen

Op vakantie sta jij vooraan bij het beachvolleybal en duik je als eerste de zee in om een eindje te gaan zwemmen. Maar eenmaal terug in Nederland, plof je het liefst weer op de bank. Binnen. Waarom zou je thuis niet ook lekker buiten gaan sporten? Er is genoeg te doen. En dan hebben we het heus niet over hardlopen, fietsen of wandelen. Nee, écht leuke buitensporten!

Suppen

Ken je de term ‘suppen’ al? SUP staat voor ‘stand up paddle’ en deze buitensport komt oorspronkelijk uit Hawaï. Surfleraren bewogen zich staand op hun surfplank met een peddel in de hand. Inmiddels is suppen uitgegroeid tot een toegankelijke en leuke watersport, die je ook in Nederland kunt beoefenen. Je staat op het surfboard en door middel van een peddel beweeg je je over het water. Een flinke training voor je arm-, buik- en beenspieren, maar ook een originele manier om een tocht te maken over de Friese meren of Amsterdamse grachten!

Padel

Van de ene naar de andere ‘paddle’: heb je al eens een potje padel gespeeld? Deze sport, niet te verwarren met ‘paddle tennis’, is een combinatie van tennis en squash. Padel wordt gespeeld in een kooi of hal. De muren maken onderdeel uit van het spel, net als bij squash, en er is een net zoals je dat van tennis kent. Het is een intensieve sport waarbij je ook kracht gebruikt, omdat de bal uit onverwachte hoek kan komen. Op diverse plekken in Nederland vind je padelbanen in de openlucht, zoals het Olympiaplein in Amsterdam en bij Racket Centrum Houten.

Slacklinen

De trendsport ‘slacklinen’ is in de jaren ’60 ontstaan in Amerika. Klimmers in Yosemite bedachten een manier om bij slecht weer toch te kunnen trainen. Ze spanden stukken kunststof band tussen twee bomen en deden daar balansoefeningen op. Het leuke aan slacklinen is dat je deze sport overal kunt uitvoeren. Het enige wat je nodig hebt is een goedgekeurde slackline, die je online kunt kopen. Omdat de band reageert op je bewegingen kun je er allerlei oefeningen en trucs op doen. Slacklinen vergt concentratie, coördinatie en balans, en is ook heel leuk om met kinderen te doen.

Freerunning

Voor deze buitensport kun je maar beter niet bang aangelegd zijn. Hoewel de naam doet vermoeden dat het iets met hardlopen te maken heeft, ga je bij freerunning ook flink de hoogte in. Een freerunner verplaatst zich zo snel of creatief mogelijk van punt A naar punt B. Obstakels zoals hekjes, trappen en muurtjes gebruik je om te klimmen, springen en rennen. Ervaar het ultieme gevoel van vrijheid! Wil je een beetje oefenen voor je de straat op gaat? In diverse gymzalen kun je trainen met behulp van klimrekken, touwen, kasten en matten. Plezier gegarandeerd!

Ultimate frisbee

Freerunning een tikkeltje te gevaarlijk? Probeer dan eens Ultimate Frisbee. Dit is de wedstrijdvorm van het spelletje dat je vroeger op het strand speelde. Afhankelijk van de ondergrond (gras of zand) speel je 5-tegen-5 of 7-tegen-7. Het speelveld is 100 meter lang, 37 meter breed en verdeeld in drie zones: een middenveld en twee eindzones. Het doel is de frisbee te vangen in de eindzone van de tegenstander. Je mag niet lopen met de frisbee en hem maximaal 10 seconden vasthouden. Met wie ga jij de uitdaging aan?

Skaten

Inline-skaten, skeeleren of skaten: hoe je de sport ook noemt, het is de perfecte manier om in de buitenlucht aan je conditie te werken. Skaten is dan ook bij volwassenen een geliefde buitensport. Het is een ideaal alternatief voor hardlopen, omdat je bewegingen vloeiender zijn en je dus je gewrichten minder zwaar belast. Op steeds meer plekken in Nederland worden tochten en evenementen georganiseerd, zoals de Utrecht Skate Parade op vrijdagavond en heuse rollerdisco’s waar je alleen op skates naar binnen mag. Wat houdt je nog tegen?

Mountainbiken

Wie op de fiets stapt, heeft meestal een doel. Je verplaatst je naar school, werk of vrienden, bijvoorbeeld. Maar je kunt er ook een sport van maken. Wat dacht je van een tocht op de mountainbike? Nederland telt maar liefst 180 routes in allerlei omgevingen, zoals strand en bos. Kies een route uit, huur een mountainbike en trappen maar. Zo zie je nog eens wat! En, niet geheel onbelangrijk, met een uurtje mountainbiken verbrand je gemiddeld 835 calorieën. Bovendien train je je armen, benen en rug.

5 redenen om buiten te sporten

  • Vitamine D: Of de zon nu schijnt of niet, als je buiten bent verhoog je het vitamine D-gehalte in je lichaam. Vitamine D is nodig om calcium uit je voeding op te nemen. Veel Nederlanders hebben standaard een tekort aan vitamine D, omdat we simpelweg te weinig daglicht krijgen. Naar buiten dus!
  • Sociale contacten: In principe kun je alle sporten samen met iemand doen. Maar ook als je alleen buiten gaat sporten, ontmoet je andere mensen. Een hardloper, de buurman, iemand die de hond uitlaat… Zo doe je ook sociale contacten op als je buiten sport.
  • Stressverlagend: Onbewust ontspant je lichaam zodra je buiten komt en frisse lucht inademt. Ontspanning verlaagt het stressniveau in je lichaam en daarmee ook het cortisolgehalte. Een goede manier om hart- en vaatziekten te voorkomen, die doodsoorzaak nummer één zijn bij vrouwen.
  • Beter zicht: Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die vaker buitenspelen, minder vaak bijziend zijn dan leeftijdsgenootjes die minder buitenspelen. Omdat zij meer daglicht krijgen, ontwikkelen de ogen zich beter. Bovendien houden ogen van beweging. Bij stilstand in de ogen, bijvoorbeeld bij tv-kijken, ontstaat er namelijk spanning op de ogen.
  • Creativiteit: Buiten zijn geeft je nieuwe energie en een andere kijk op dingen. Frisse lucht zorgt ervoor dat je helder kunt denken en ook creatiever wordt. Je bent in staat om betere oplossingen te bedenken en je fantasie beter te gebruiken. Need we say more?

Paardrijden

Of je nu al jaren paardrijdt of nog nooit een voet in de stijgbeugel hebt gezet, een buitenrit is en blijft een geweldige ervaring. Vraag bij een manege in de buurt of zij mogelijkheden hebben voor een buitenrit, al dan niet onder begeleiding. Met de wind door je haren en het getrappel van de hoeven onder je, denk je nergens anders meer aan. Wedden dat je een dag later zelfs spierpijn hebt? Tip: boek een (korte) vakantie naar een van de Waddeneilanden en maak daar een bos- of strandrit.