Ontbijt jij iedere ochtend?

’s Ochtends ga je gehaast de deur uit, zonder ook maar iets gegeten of gedronken te hebben. Herkenbaar? Daardoor mis je zo’n twintig procent van de voedingsstoffen en energie die je op een dag nodig hebt.

Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, heb je waarschijnlijk al veelvuldig gehoord. En niet alleen omdat je dan al een deel van de zo noodzakelijke dagelijkse voedingsstoffen binnenkrijgt. Je voelt je fitter, hebt meer energie, bent alerter en hebt een hoger concentratievermogen. Maar wist je dat je door te ontbijten ook minder last hebt van een ochtendhumeur?

Calorieën
Het ideale ontbijt bestaat uit volkorengranen, een portie zuivel van zeker 200 ml en één stuk fruit. Klinkt als een hele kluif, maar maak je daar geen zorgen over. De gemiddelde vrouw – met een dagelijkse energie-inname van 2000 calorieën per dag – kan met een gerust hart ’s ochtends 400 calorieën naar binnen werken.`

Maak je geen zorgen dat je aankomt; ontbijten zorgt er juist voor dat je makkelijker op gewicht blijft. Je komt door een verantwoord ontbijt niet in de verleiding om tussendoor te snacken. Met een vezelrijk ontbijt stimuleer je de vetverbranding voor de hele dag.

Onderweg
Heb je moeite ’s ochtends vroeg uit je bed te komen en rustig thuis te ontbijten? Geen probleem; het is niet erg om bijvoorbeeld een broodtrommel te vullen en onderweg te eten. Ga er wel rustig voor zitten, want dat helpt je de dag met minder stress door te komen. Bereidt het daarom vooraf, zodat je het alleen maar hoeft te pakken.

Geen trek in brood?
Lastig om een ontbijt te vinden dat past binnen je gezonde levensstijl of lactose-vrij dieet? Kies dan voor een plantaardige variatie op yoghurt. Deze worden gemaakt van sojabonen en hebben een zachte, milde smaak. Het is 100% plantaardig, vrij van dierlijke vetten en van nature lactosevrij. Voeg hier vers fruit of ontbijtgranen aan toe en je hebt een verantwoorde, lekkere start van de dag.

TEKST: PATRICIA DE RYCK