Tips om fit te worden na je zwangerschap

De zwangerschap is voor vrouwen een zeer intensieve en vermoeiende periode. Niet alleen de zwangerschap zelf, ook de periode voorafgaand aan de zwangerschap. In de periode voorafgaand aan de geboorte van je kind loop je niet alleen met een zware buik, maar zal je ook een futloos en energieloos gevoel ervaren. Dit gaat vaak gepaard met een gevoel van misselijkheid, hoofdpijn, buikpijn, enzovoorts. Na je zwangerschap wil je zo snel mogelijk weer de vitale en energieke vrouw worden die je in de periode voor de zwangerschap al was! Er zijn verschillende manieren om snel weer fit te worden, waarover we je in dit artikel meer vertellen.

Tip 1: wandel geregeld met je kind

Een van de manieren om weer fitter te worden is het maken van een wandeling met je kind. In de eerste weken zal je nog niet fit genoeg zijn om intensief te sporten, waardoor een wandeling de perfecte oplossing is. Daarbij is het ook voor je kind fijn om even buiten te komen! Mocht je kind in de herfst- of winter geboren worden, zorg er dan voor dat jullie allebei goed zijn ingepakt. Vaak is je weerstand na een bevalling sterk verzwakt. De kans op een infectie ligt hierdoor op de loer.

Tip 2: pak de fiets naar de supermarkt

Veel mensen gaan na hun zwangerschap met de auto op pad, om zo snel mogelijk weer bij hun kind te zijn. Er is niets leuker dan de baby, waardoor je niet te lang van huis wilt zijn als je partner of oppas op je kind past! Toch is het verstandig om de auto te laten staan en bijvoorbeeld met de fiets naar de supermarkt of apotheek te gaan. Door even kort te fietsen ben je buiten en beweeg je! Door de beweging zal je je al snel fitter en vitaler gaan voelen na een zwangerschap. In het bijzonder wanneer je dit in de buitenlucht doet.

Tip 3: probeer kleine huishoudelijke taken te doen

Na een zwangerschap kan het verleidelijk zijn om nog even goed van je zwangerschapsverlof te genieten, door op de bank te hangen. Dit is echter af te raden als je snel weer fit wilt worden! Probeer de kleine huishoudelijke taken, zoals het stofzuigen, weer langzaamaan op te pakken. Doordat je met deze taken al snel weer 20-30 minuten in beweging bent, zal je steeds iets fitter worden. Daarbij heb je meteen iets te doen overdag!

Tip 4: bezoek de sportschool

Nadat je weer wat fitter bent geworden, kun je de sportschool bezoeken om het sporten weer op te pakken. Door de buik die je bij je zwangerschap hebt gehad, ben je mogelijk al weken niet wezen sporten. Nu is het tijd om dit weer op te pakken, zodat je weer fris en vitaal uit je zwangerschapsverlof komt! Houd er rekening mee dat je het sporten rustig op moeten bouwen, zonder te hard van stapel te lopen. Volg eerst een trainingsschema en begin pas op een later moment aan de intensievere trainingen.

Het kan slim zijn om deze trainingen te combineren met het gebruik van shakes. Shakes vol met eiwitten hebben in de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. De eiwitten dragen bij aan het herstel van je spieren, waardoor je snel fitter zal worden. Op de website van Muscle Concepts vind je hier meer informatie over.