Volledig in balans met arjuna lakner

Als je ontzettend druk bent, is de balans vaak ver te zoeken. Gelukkig heeft personal trainer Arjuna Lakner – die nu te zien is Utopia als begeleider van Gabriëlle – tips op het gebied van sport en ontspanning.

Dansen
“Klanten die veel stress ervaren, adviseer ik altijd eens te gaan dansen. Je kunt dan denken aan het volgen van Zumba-lessen bij de plaatselijke sportschool, maar ook aan een cursus salsadansen met je partner. Zelfs simpelweg een avondje stappen – waarbij je losgaat op de dansvloer – biedt de nodige ontspanning. Drink daarbij Spa rood en je verbrandt ook nog eens de nodige calorieën.”

Sporten
“Het maakt niet uit welke sport je beoefent, alle vormen van beweging zorgen ervoor dat je lekker in je vel zit. Roeien wint de laatste tijd aan populariteit; het is toch heerlijk om met mooi weer op het water actief te zijn en daarbij maar liefst tachtig procent van je spieren te gebruiken? Maar ook bal- en teamsporten zijn een aanrader. Zwemmen en hardlopen staan bovenaan als het gaat om stressvermindering.”

Leuk
“Hardlopen is natuurlijk heel toegankelijk. Als je thuiskomt van je werk trek je je renschoenen aan en gaat de deur uit. Toch zien veel mensen daar ook tegenop. Heb je het een aantal keer geprobeerd en is het echt niets voor jou, stop er dan mee. Je moet geen afkeer van sporten krijgen. Ik adviseer mijn klanten dan ook om voor een sport te kiezen die zij echt leuk vinden.”

Bootcamp
“Een hekel aan al die fitnessapparatuur? Kijk je steeds op de klok en weet je niet hoe snel je weg moet zijn na die laatste oefening? Dan kun je beter aan je spieren werken met een circuittraining in de sportschool of kiezen voor een bootcamp in de buitenlucht. Als je competitief bent ingesteld zul je zien dat je net een stapje extra zet tijdens de training, omdat je dit in groepsverband doet.”

Tegenpolen
“Als je weer in balans wilt komen, is het bij de keuze van een sportieve of ontspannen activiteit wel belangrijk rekening te houden met wat je normaal gesproken doet. Zit je de hele dag op kantoor en verricht je veel denkwerk, dan raad ik aan om te kiezen voor activiteit in de buitenlucht waarbij je actief en lichamelijk bezig bent. Verricht je de hele dag door al zwaar fysiek werk, kies dan voor een ontspannende activiteit. Diverse vormen van yoga en meditatie zijn hier geschikt voor.”

Doorgaan
“Het is verleidelijk om na een lange werkdag op de bank neer te ploffen, dat begrijp ik ook. Maar als je meteen na je werk gaat sporten, zul je zien dat je nog meer van je avond geniet.”

Virtualisatie
“Je hoeft de deur niet eens uit om weer in balans te komen. Virtualisatie is dan de aangewezen techniek. Nee, dat heeft niets met computers te maken. Bij deze techniek beeld je je in dat je bijvoorbeeld over het strand aan het hardlopen bent. Maar je kunt ook die belangrijke presentatie van de volgende dag alvast in je hoofd doornemen. Je zult merken dat je die ochtend veel relaxter voor het publiek staat. Voetballers doen dit bijvoorbeeld met die ene belangrijke penalty in gedachten. Verschil met mediteren is dat je hierbij je hoofd echt leeg maakt.”

Ademhalen
“Het is ook raadzaam op je ademhaling te letten. Bij yoga en meditatie is hier veel aandacht voor, maar eigenlijk zou iedereen zich hiervan bewust moeten zijn. Veel mensen ademen heel hoog, terwijl we veel rustiger zijn als we dat vanuit onze buik zouden doen. Buikademhaling werkt kalmerend.”

Voeding
“Gezonde voeding zorgt ervoor dat je lichaam beter in balans komt. Groene thee staat bekend als stressverminderaar. Maar ook vitamine B en C zijn van essentieel belang; eet daarom voldoende fruit. Tryptofaan is belangrijk bij de aanmaak van serotonine – ook wel het feelgood-stofje in je hersenen genoemd. Tryptofaan vind je in onder meer zonnebloempitten, sojabonen en eiwitrijkvoedsel zoals ei, kwark, zalm en kip. Tot slot: als je gezond leeft, zul je je ook gelukkiger gaan voelen. Dat draagt bij aan positiviteit en ontspanning.”

TEKST: PATRICIA DE RYCK